پیامک

قره قروت چیست؟

قره قروت چیست؟

قره قروت چیست؟

قره قروت چیست؟

قره قروت یک خوراکی ترش بسیار جذابی است که از خانواده کشک و یکی از تنقلات پر طرفدار که سرشار از پروتیین میباشد، زیرا مواد اصلی و تشکیل دهنده آن ماست و دوغ است و علاوه بر پروتیین کلسیم بسیار فراوانی دارد که مصرف آن باعث جلوگیری از پوکی استخوان در سنین بالا و مقاوم شدن استخوان در دوران رشد میشود.

قره قروت در شهرهای مختلف ایران با نامهای متفاوتی مشهور است به طور مثال قارا، قره قرود، تف، سوچو و … معروف و به عنوان یک سوغاتی اصیل در بازارهای سنتی فروخته میشود. لبنیات همیشه گزینه اصلی سبد غذایی مردم سراسر دنیا بوده و البته این خوراکی لذیذ هم بر پایه شیر و منبع کامل از انواع ویتامین ها میباشد.

قره قروت چیست؟

قره قروت به سه روش تهیه میشود:

استفاده از شیر گاو و یا گوسفند طعم متفاوتی به قره قروت شما میدهد. شیر گاو و بز طبع سرد دارد و شیر گوسفند معتدل، اما شیر گاومیش طبع بسیار گرمی دارد پس باید توجه داشت محصولاتی که با هر نوع شیر تهیه میکنید از نظر طب سنتی طبع مختلفی دارند .

روش اول: قره قروت با استفاده از آب ماست

در این روش نیاز به 5 کیلوگرم ماست دارید و شما میتوانید با هر نوع شیر که دوست دارید ماست مورد نظر را خودتان تهیه کنید و کافیست ماست را داخل یک کیسه ی پارچه ای ریخته و در جای مناسب آویز کنید. بستگی به نوع ماست شما دارد مثلا اگر ماست شما کمی آبدار باشد آب بیشتری برای تهیه قره قروت دارید و یا برعکس اگر ماست سفت باشد آب کمتری به شما تحویل میدهد.

بعد از اینکه آب ماست کاملا گرفته شد آن را در یک ظرف مناسب روی حرارت قرار داده و بعد از گذشت حدودا 2 ساعت آب ماست غلیظ می شود و در صورت تمایل برای طعم آن می توان از مقدار کمی نمک در آن استفاده کرد تا طعم شور و ترش خوبی به شما دهد.

بعد از آن که به غلظت رسید می توانید آن را هم بزنید و سپس در یک سطح صاف مثل سینی پهن کرده و پس از خنک شدن آن را برش دهید.

قره قروت چیست؟

روش دوم: قره قروت با استفاده از دوغ

با استفاده از دوغ میتوانید یک قره قروت لذیذ تهیه کنید که لازم به ذکر است دوغ را هم میتوانید خودتان آماده کنید فقط توجه کنید که دوغ نباید چربی داشته باشد، پس قبل از آن که اقدامی برای پخت قره قروت کنید حتما چربی دوغ را که همان کره محلی است بگیرید. مقدار مشخصی مثلا 5 کیلو دوغ تهیه کنید و آن را درون ظرف مناسبی روی حرارت قرار دهید و در این روش هم به صورت سلقیه ای میتوانید از مقدار کمی نمک برای طعم آن استفاده کنید. بعد از آنکه دوغ غلیظ شد آن را هم بزنید و از روی حرارت بردارید و روی سطح صاف پهن کنید و بعد از خنک شدن برش دهید.

روش سوم: قره قروت با استفاده از آب پنیر

بسیاری از شهرهای مختلف ایران از آب پنیر بابت تهیه قره قروت استفاده میکنند. این کار مناسب افرادی است که خودشان در منزل پنیر آماده میکنند و میتوانند از آب مازاد پنیر برای تهیه قره قروت استفاده کنند. آب پنیر را در یک ظرف مناسب روی حرارت قرار دهید و زمانی که برای غلظت نیاز دارد حدود 2 الی 3 ساعت میباشد بعد از غلیظ شدن آن میتوانید آن را هم بزنید و در یک سطح صاف همانند روش های قبل پهن کنید و بعد از خنک شدن آن را برش بزنید.

نکته: قره قروت در بازار به دو رنگ قهوه ای تیره و قهوه ای روشن عرضه میشود و توجه داشته باشید که هم زدن آن در پایان کار نقش مهمی در رنگش دارد و اگر میخواهید رنگ آن روشن باشد مقدار کمتری نیاز به هم زدن دارد ولی اگر بخواهید رنگ آن تیره شود باید بیشتر هم بزنید.

قره قروت از نظر طب سنتی یک خوراکی سرد و خشک میباشد که با اضافه کردن زیره در حین پخت میتوانید طبع آن را به گرم تغییر دهید و این موضوع کاملا اختیاری میباشد.

قره قروت چیست؟

موارد مصرف قره قروت:

از قره قروت برای انواع آش، سوپ و خورشت ها به عنوان چاشنی استفاده میشود و علاوه بر آن به کله پاچه و سیرابی طعم بی نظیری میدهد و حتی در آبگوشت هم میتوان استفاده کرد و اغلب به صورت یک نوع از تنقلات خورده میشود و میتوان با کاهو و سبزیجات خام هم استفاده کرد. پس هر وقت خواستید طعم دهانتان را تغییر دهید میتوانید از قره قروت استفاده کنید.

مزایای قره قروت:

منبع کامل ویتامینD برای جذب بالای کلسیم و سرشار از پروتیین، منیزیم و فسفر میباشد و قوی ترین منبع غذایی برای کاهش ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا و تسریع رشد قد و استحکام استخوان در کودکان است و یک خوراکی بسیار مفید برای کبد میباشد زیرا پروتیین آن باعث بهتر شدن عملکرد کبد میشود. ویتامین های آن باعث جلوگیری از انواع سرطان ها میشود و سیستم ایمنی بدن را بهبود میبخشد. حتی در بسیاری از مواقع که افراد دچار مشکل اسهال یا گوارش میشوند میتوانند به راحتی از آن استفاده کنند و اگر به دنبال یک خوراکی با چربی پایین و کالری بالا هستید این یک گیزنه عالی میباشد.

معایب قره قروت:

مصرف بیش از حد هر نوع خوراکی باعث عوارض بدی در بدن میشود و قره قروت هم یکی از آنها میباشد. نمک استفاده شده در آن باعث کاهش فشار خون میشود و یا اسیدی بودن آن باعث مشکلات گوارشی و آسیب به معده میشود وخشکی دهان و ضعف بدنی هم یکی از عوامل مصرف زیاد قره قروت است.

قره قروت چیست؟

درپایان:

قره قروت یک نوع از تنقلات ایرانی مانند لواشک میباشد ولی سرشار از خواص مثبت و مفید است و در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران این خوراکی به راحتی یافت میشود ولی سالم بودن شرط اصلی آن است. باید توجه کنید که تمام مواد لبنی از حساسیت بالایی برخوردار هستند و میکروب خیلی سریع جذب آنها میشود. قره قروت هم شامل همین خوراکی ها میباشد ولی شما میتوانید به راحتی با کمترین مواد آن را در منزل تهیه کنید و بابت سالم و بهداشتی بودن آن خیالتان آسوده باشد.

منبع: yummcook

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا